Salam ukhuwwah fillah,
Alhamdulillah, kita sudah memasuki arena Ramadhan, kita berada di bulan perlumbaan, bulan maraton, bulan merebut seribu satu macam ganjaran dan pahala dari Allah, bulan ‘offer’ dan ‘mega sale’ buat para pengunjungnya sebagaimana sabda Rasulullah SAW :
‘Ya baghiyal khair aqbil waya baghiyar as-syarr aqsir’
[wahai yang mendambakan kebaikan maralah ke depan, wahai yang mendambakan kejahatan mundurlah ke belakang..]
Sesungguhnya Ramadhan bukan sekadar bulan Tarbiyyah dan Tazkiyyah. Ramadhan juga bulan Jihad dan an-Nasr ( perjuangan & kemenangan). Pelbagai episod kemenangan dan kejayaan yang telah diraih oleh umat Islam dibawah kepimpinan baginda SAW dan ketumbukan jihad baginda.
Siri-siri dan misi-misi-misi jihad telah dilancarkan ke seluruh pelusuk alam bagi membuka wilayah baru Islam, mengukuhkan ketuanan Negara Islam dan menyebarkan Islam ke sarwajagat.
Ramadhan dari aspek vertikal (menegak) ialah membina daya kepemimpinan, keupayaan membuat polisi-polisi jihad, merencana dan mengurus negara, kebijksanaan berpolitik,menstruktur dan merancang strategi serta bersiasah melawan musuh-musuh Islam. Termasuk juga aspek pembinaan kekuatan organisasi(tanzim), pengukuhan tarbiyah dalaman dan kelansungan pembinaan kawader dakwah.Ini dilihat dari tindakan baginda SAW dan para khalifah-khalifah Islam di dalam siri dan misi jihad mereka.
Manakala dari aspek horizontal (mendatar) ialah bagaimana dakwah berjaya menembusi sempadan umat dan perluasan negara, membuka wilayah baru Islam(al-fath islami),melaksanakan misi taui’yah kepada tahanan-tahanan perang, sikap adil kepada rakyat, menjaga kebajikan mereka, amar makruf dan nahi mungkar, membasmi kefakiran, menentang penindasan dan kezaliman dan mewarnai nilai-nilai akhlak di dalam kehidupan bermasyarakat.
Ramadhan dalam konteks siasah dakwah, kita akan dapati terbahagi kepada tiga aspek :
a) Siasah Kharijiah (politik luaran) melibatkan hubungan gerakan dakwah dengan kumpulan-kumpulan lain. Bagaimana dakwah menentukan polisi,dasar dan sikap perhubungan dengan mereka. Siasah ini melibatkan perkara seperti Hudnah (perjanjian damai), Harb (perang), Hilf (pakatan), I’aanah dan Isti’aanah (memberi dan meminta bantuan).
b) Siasah Dakhiliyah (politik dalaman) yang melibatkan persoalan identiti tanzim, syarat-syarat keanggotaan, syarat-syarat pemilihan kepemimpinan, penentuan hak dan tanggungjawab qiyadah dan penentuan polisi dan dasar.
c) Siasah Tarbawiyah (politik tarbiyah) yang bertanggungjawab dalam membentuk metod pengajaran para da’ie dan pentarbiyahan para kawader.Menentukan metod pertarbiyahan akhlak dan pembinaan muwasofat iman kepada parajurit dakwah. Ini bertujuan melahirkan para da’ie dan murabbi qawi.
Justeru Ramadhan haruslah menjadi ’bechmarking’ buat para Da’ie ilalah dalam memahami fiqh dakwah, fiqh harakah, fiqh jihad dan fiqh tarbiyah. Gali dan kajilah secara terperinci dari setiap peristiwa besar yang berlaku.
Berikut dilampirkan siri-siri jihad dan peperangan di bulan Ramadhan.
PERISTIWA BADAR
Pada hari Jumaat 2 Ramadhan tahun ke-2 Hijrah berlakunya perang pertama dalam Islam yang dikenali Perang Badar. Badar adalah nama tempat di sebuah lembah yang terletak di antara Madinah dan Mekah. Tentera Islam mengawal lokasi strategik dengan menguasai sumber air yang terdapat di situ.
Perang ini melibatkan tentera Islam seramai 313 anggota berhadapan dengan 1,000 anggota tentera musyrikin Mekah yang lengkap bersenjata. Dalam peperangan ini, tentera Islam memenangi pertempuran dengan 70 tentera musyrikin terbunuh, 70 lagi ditawan manakala bakinya melarikan diri.
Peperangan ini adalah suatu yang luar biasa apabila tentera Islam yang kurang jumlah, lemah daripada sudut kelengkapandan berpuasa dalam bulan Ramadhan memenangi pertempuran Perang Badar. Ini membuktikan puasa bukan penyebab umat Islam bersikap lemah dan malas sebaliknya berusaha demi mencapai keredhaan Allah. Orang yang berjuang demi mencapai kerdhaan Allah pasti mencapai kemenangan yang dijanjikan. Allah menegaskan dalam Surah Aali ‘Imran ayat 123 hingga 125.
Sesungguhnya Allah menolong kamu dalam Perang badar, sedangkan pada masa itu kamu orang yang lemah. Sebab itu bertaqwalah kepada Allah supaya kamu mensyukurinya.
Peristiwa ini berlaku pada 10 Ramadhan tahun ke-6 Hijrah. Peristiwa kemuncak ini berlaku apabila musyrikin Mekah melanggar perjanjian Hudaibiah yang termeterai dengan orang islam. Antara kandungan perjanjian ini menyebut, setiap suku Arab boleh memilih sama ada menjadi sekutu Muhammad ataupun sekutu Quraisy. Kedua-dua pihak tidak boleh berperang dalam tempoh 10 tahun dan tidak boleh membantu pihak lain berperang.
Malangnya, dalam suku-suku Arab yang bersekutu itu, ada golongan yang bertelagah iaitu Bani bakar dan Khuza’ah. bani Bakar bersekutu dengan Quraisy Mekah manakala Khuza’ah memilih bersekutu dengan Nabi Muhammad.
Pada satu malam, Bani Bakar dengan pertolongan Quraisy Mekah menyerang perkampungan suku Khuza’ah di lembah Watir. Apabila berita itu sampai ke pengetahuan Nabi Muhammad, beliau mengerahkan ratusan ribu umat Islam marake Mekah tanpa pengetahuan penduduk musyrikin Mekah. Beliau menolak sebarang rundingan dengan pihak Quraisy sehingga kemaraan umat Islam hanya diketahui apapbila hampir memasuki Kota Mekah. Penduduk musyrikin menjadi jumlah yang kecil tanpa sebarang persiapan hanya bersembunyi di bukit, rumah ibadat dan rumah Abu Sufian.
Akhirnya umat Islam memasuki kota Mekah tanpa sebarang pertumpahan darah. Peristiwa ini menggambarkan pertolongan Allah kepada hamba-hamba yang ikhlas kepadaNya. Allah menyebut dalam Al Quran Surah Al Fath ayat 1:
Sesungguhnya Kami telah memberikan kepadamu kemenangan yang nyata.
Sebahagian pakar tafsir Al Quran memberi maksud ‘kemenangan’ dengan kemenangan bermaksud membuka Mekah. Baca juga di sini. (klik)
PERISTIWA PERJALANAN NABI MUHAMMAD SAW KE TABUK
Apabila pengaruh Nabi Muhammad SAW tersebar ke pelosok Semenanjung Tanah Arab, ia memberikan tamparan hebat kepada Rom yang menjadi kuasa besar pada masa itu. Lantas Herkules, Maharaja Rom Timur (Bizantin) memutuskan bagi menyekat pengaruh umat Islam dengan utara Tanah Arab.
Apabila berita itu samapai ke pengetahuan Nabi Muhammad SAW, beliau mengarahkan umat Islam berkumpul bagi menghadapi Rom dan mengutip zakat. Pada masa itu tanah Arab dilanda panas dan kesusahan. Iman umat islam ketika itu benar-benar teruji. namun, mereka tetap taat kepada perintah Nabi Muhammad. Beliau sendiri memimpin tentera seramai 30,000 anggota ke utara Madinah.
Apabila tentera Islam tiba di Tabuk, tentera Rom tidak berada di situ. Sebaliknya Rom menarik diri apabila mengetahui kemaraan tentera Nabi Muhammad SAW yang ramai. Tentera Islam terus mengasak Rom sehingga termeterai perjanjian antara Islam dan Rom. Sebagai persetujuan, Rom tunduk dan bernaung di bawah pemerintahan Nabi Muhammad SAW dan dikenakan cukai sebanyak 3,000 dinar setiap tahun.
ISLAM SAMPAI KE YAMAN
Yaman terletak di selatan Semenanjung Tanah Arab. Nabi Muhammad mengutuskan Ali bin Abu Talib dengan membawa surat beliau untuk penduduk Yaman khususnya suku Hamdan. Dalam tempoh satu hari, kesemua mereka memeluk agama Islam secara aman. Peristiwa bersejarah itu berlaku pada bulan Ramadhan tahun ke-10 Hijrah.
KHALID BIN AL WALID MERUNTUHKAN BERHALA AL ‘UZZA
Selepas umat Islam membebaskan kota Mekah, Nabi Muhammad SAW menyucikannya dengan memusnahkan 360 patung di sekeliling Kaabah. Lima hari sebelum berakhirnya Ramadhan tahun ke-9 hijrah, beliau menghantar Khalid al Walid bagi memusnahkan patung al ‘Uzza di Nakhla.
Menurut kepercayaan Arab jahiliyyah, al ‘Uzza adalah patung dewi terbesar di situ. Ia sering disebut oleh masyarakat Arab apabila melafazkan sumpah. Khalid al Walid melaksanakan tugas itu dengan bergerak menuju ke Nakhla lalu menghancurkan patung al ‘Uzza. Selepas itu, penyembahan patung pun berakhir.
PENYERAHAN BANDAR TAIF
Bandar Taif pernah mencatatkan sejarah apabila penduduknya menghalau Nabi Muhammad SAW semasa berdakwah di sana. Selepas beliau dan umat Islam berjaya membebaskan Mekah, golongan Bani Thaqif berkeras tidak mahu tunduk kepada Nabi Muhammad SAW. Nabi Muhammad SAW dan tentera Islam mara ke Taif lalu mengepungnya dalam tempoh yang lama. Akhirnya rombongan mereka datang ke Mekah pada bulan Ramadhan tahun ke-9 Hijrah dengan menyerahkan bandar Taif sebagai tanda menyerah kalah. Patung al Laata yang dipuja sebelum ini dimusnahkan.
PEMBUKAAN ANDALUS (SEPANYOL)
Andalus adalah nama Arab yang diberikan kepada wilayah-wilayah bahagian Semenanjung Iberia yang diperintah oleh orang Islam selama beberapa waktu bermula tahun 711 hingga 1492 Masihi. Pada 28 Ramadhan tahun ke-92 Hijrah, panglima Islam bernama Tariq bin Ziyad dihantar pemerintahan Bani Umaiyah bagi menawan Andalus.
Tariq memimpin armada Islam menyeberangi laut yang memisahkan Afrika dan Eropah. Selepas pasukan tentera Islam mendarat, Tariq membakar kapal-kapal tentera Islam supaya mereka tidak berfikir untuk berundur. Akhirnya Andalus ditawan dan menyelamatkan rakyatnya yang dizalimi. Islam bertapak di Andalus selama lapan abad dan meninggalkan kesan tamadun yang tinggi nilainya kepada dunia barat.
PEPERANGAN ZALLAQAH; PORTUGAL
Peristiwa ini berlaku selepas subuh hari Jumaat, bulan Ramadhan tahun 459 Hijrah. Ketika itu, berlaku kebangkitan Dinasti Murabit di Afrika Utara. Gabenor Cordova, al Muktamin meminta bantuan Sultan Dinasti Murabit, Yusuf bin Tasyifin bagi memerangi al Fonso VI. Tentera Kristian yang diketuai oleh al Fonso VI yang berjumlah 80,000 tentera berjaya dikalahkan. Dalam masa yang singkat Sultan Yusuf berjaya menguasai seluruh Sepanyol dan menyelamatkan umat Islam. Selepas itu, Sepanyol Dinasti Murabit berdiri sejak 1090 hingga 1147 Masihi.
TENTERA ISLAM MENGALAHKAN TENTERA MONGOL
Pada tahun 126 hingga 1405 masihi, kaum Mongol melebarkan penaklukannya hampir kesemua benua Asia. Menurut rekod, empayar penaklukan mereka meliputi seluas 33 juta kilometer persegi. Jeneral tentera Mongol dikenali sebagai Genghis Khan. Dalam misi penaklukan itu, mereka membunuh melebihi sejuta rakyat negara yang ditakluki. Penaklukan mereka menjangkau hingga ke Moscow dan Kiev.
Pada tahun 1258, tentera pimpinan Jeneral Hulagu Khan merempuh kota Baghdad yang menjadi kemegahan Dinasti Abbasiah. Dalam serangan itu, ramai umat Islam terbunuh dan banyak buku karangan sarjana Islam dibuang ke dalam Sungai Furat dan Dajlah sehingga airnya menjadi hitam kerana dakwat.
Pada 15 Ramadhan 658 Hijrah bersamaan 1260 Masihi, angkatan tentera Islam bangkit membuat serangan balas. Tentera Islam dan para ulama pimpinan Sultan Qutuz dari Dinasti Mamluk, Mesir mara ke Palestin selepas Mongol menguasainya. Kedua-dua pihak bertemu di ‘Ain Jalut.
Dalam pertempuran itu, tentera Islam meraih kemenangan dan berjaya menawan Kitbuqa Noyen, seorang Leftenan Kristian yang memberi nasihat kepada Hulagu Khan bagi menyerang Baghdad. Kitbuqa akhirnya dihukum bunuh. Kemenangan itu adalah suatu yang luar biasa apabila Mongol yang terkenal dengan keganasan akhirnya kalah kepada tentera Islam.
PEPERANGAN YAKHLIZ
Pada 15 Ramadhan 1294 Hijrah, bala tentera Islam Dinasti Uthmaniah yang dipimpin oleh Ahmad Mukhtar Basya dengan jumlah 34,000 anggota mengalahkan tentera Rusiayang berjumlah 740,000. Seramai 10,000 tentera Rusia terbunuh dalam pertempuran itu. Ia menjadi kebanggaan umat Islam mempertahankan agama yang diancam oleh kerajaan Tzar di Rusia.
TERTAWANNYA GARIS BAR LEV, ISRAEL
Dalam sejarah moden, berlaku Perang Yom Kippur yang melibatkan tentera Islam pakatan Mesir dan Syria dengan tentera Yahudi Israel pada 10 Ramadhan 1390 Hijrah bersamaan 6 Oktober hingga 22 atau 24 Oktober 1973 Masihi. Perang Yom Kippur, juga dikenali sebagai Peperangan Arab-Israel 1973, Perang Oktober, dan Perang Ramadhan.
Ia adalah sebahagian daripada konflik Arab-Israel sejak dari tahun 1948. Pada bulan Jun 1967, berlaku Perang Enam Hari antara Israel dengan Mesir, Syria dan Jordan. Dalam pertempuran itu , Israel berjaya menduduki Bukit Golan, Syria di utara serta Semenanjung SInai, Mesir di selatan sehingga ke Terusan Suez. Selepas itu, Israel membina barisan pertahanan di SInai dan Bukit Golan. Pada tahun 1971, Israel memperuntukkan 500 juta dolar Amerika bagi membina kubu dan kerja tanah raksasa yang dinamai Garis Bar Lev sempena nama Jeneral Israel, Haim Ber Lev.
Israel bermegah dengan kubu Bar Lev yang didakwa ‘tidak dapat ditawan’ kerana mempunyai kekebalan dan teknologi peralatan yang canggih. Namun, tentera Islam berjaya menawan kubu itu sekaligus mengalahkan Israel. Antara peristiwa menarik dalam peperangan ini adalah peranan seorang sarjana Islam merangkap sebagai Imam Masjid Bandar Suez al Marhum, Syeikh Hafiz Salamah yang mengambilalih pimpinan operasi peperangan.
Beliau menggantikan jawatan ini apabila gabenor daerah bersedia menyerah kalah. Akhirnya para mujahidin gabungan tentera Mesir, Syria dan penduduk bandar Suez berjaya megasak tentera Israel yang terpaksa berundur sehingga terpaksa menyerahkan Semenanjung Sinai dan Bukit Golan.
Lain-lain peperangan :
· Pada bulan dan tahun yang sama rombongan Raja Himyar tiba di Madinah untuk mengisytiharkan Islam mereka. Mereka menjadi tetamu Baginda dan Baginda menuliskan beberapa panduan tentang hak dan kewajiban mereka. Catatan ini merupakan salah satu dokumen penting di dalam sejarah perundangan Islam.
· Pada tahun ke sepuluh ke Hijriyah Baginda mengutus rombongan yang diketuai ‘Ali bin Abu Talib ke negeri Yaman dengan membawa bersamanya surat Baginda untuk penduduk Yaman, khasnya suku Hamdan yang kesemua mereka memeluk Islam dalam satu hari.
· Pada tahun 53 Hijriyah pejuang Arab Islam dapat menakluki pulau Rudes.
· Pada tahun 91 Hijriyah pejuang Islam mula mendarat di Selatan Andalus.
· Pada tahun 129 Hijriyah mula muncul di Khurasan pendukung pengasasKerajaan Bani Abbas dilantik sebagai khalifah al-‘Abbasiyyah yang pertama.
· Pada bulan Ramadhan tahun 132 Hijriyah berakhir sudah pemerintahan Bani Umaiyyah dan pada masa yang sama Abu al ‘Abbas dilantik sebagai khalifah al-‘Abbasiyyah yang pertama.
· Pada bulan Ramadhan tahun 361 Hijriyah al-Jami’ah al-Azhar selesai dibina untuk kegunaan tempat beribacar dan mengajarkan ilmu-ilmu Arab dan syara’.
· Pada tahun 584 Hijriyah Salahuddin al-Ayyubi dapat mengalahkan kaum Salib dan membebaskan semula sebahagian besar negeri yang pernah dikuasai oleh pehak kaum Salib (Kristian). Apabila bulan Ramadhan tiba, pada mulanya Salahuddin al-Ayyubi bermaksud memberi rehat kepada para pejuangnya, akan tetapi kerana takut ajal tiba terlebih dahulu, maka beliau tidak menyempurnakan maksudnya itu, lalu mengarahkan para pejuangnya meneruskan peperangan melawan kaum Salib dan akhirnya mereka mencapai banyak kemenangan sehingga pertengahan bulan ini.
· Pada tahun 658 Hijriyah Kerajaan Mamalik dapat mengalahkan dan membendung kemaraan tentera Tartar di ‘Ain Jalut. Tentera ini bermaksud menguasai seluruh negeri Islam, akan memasuki Mesir dan negeri-negeri lain melalui Mesir.
Salam Ustadz…
Just nak clarify satu benda. As ana pernah dengar kuliah Us.Mad bahawa dalam badar, para tentera diberi option untuk berbuka.. dan rasanya tersebtu cerita sejarawan tentang ini..
So, persoalan ana, adakah para sahabat berpuasa atau tidak dalam perang badar… atau perbincangan seperti ini hanya bersifat khilafiah Sungguhpun begitu, kita takut tersebar berita yang tidak benar sungguhpun pengajarannya amat baik buat kita..
Allahu’alam
A.S.
Hukum berbuka puasa bagi orang berjihad :
1. Di dalam kitab ‘Kishaf al-Qina’ di dalm fiqh Hambali ada menyatakan : ” Barangsiapa yang berperang menentang musuh atau musuh menguasai negaranya sedangkan berpuasa boleh melemahkan kekuatan qital, maka diharuskan berbuka walaupun tanpa sebab musafir atas sebab keperluan jihad tersebut..”.
2. Ibnu Taimiyah berkata : ” Sesungguhnya puasa jika melemahkan seorang pejuang dari berjihad dan tidak menyukainya, maka wajib ia menghalangnya(dari berpuasa). Ia adalah merupakan satu kewajipan yang lain.Ketika Tartar menyerang Damsyik di bulan Ramadhan, Ibnu Taimiyah memberi fatwa kepada tentera yang berperang agar berbuka . Katanya : Berbuka dalam keadaan ini lebih utama daripada ketika bermusafir.
3. Pandangan ini lebih menepati realiti,jelas maksud dan ada kekuatan dalil. Sebahagian ulama Syafie (kitab Majmuk) menyatakan bahawa orang berpuasa di bulan Ramadhan jika melihat seorang yang tenggelam atau sebagainya, dan dia tidak dapat menyelamatkannya melainkan dengan berbuka puasa agar memberi kekuatan kepadanya, maka hukum berbukanya adalah dibenarkan bahkan menjadi wajib ke atasnya dan dikenakan Qadak.
4. Jika menyelamatkan seseorang dari kebinasaan diberikan rukhsah berbuka atau diwajibkan berbuka maka adalah lebih utama lagi dalam hal menyelamatkan umat islam dan negara dari dikuasai musuh dan orang kafir.
( Mufassol fi Ahkam al-Marah : Jilid 2 1042 ms.41 )
Di dalam kitab Zaadul Maa’d karangan Ibnu Qaiyyim al-Jauziyah di dalam fasal Petunjuk Nabi SAW di dalam berpuasa ada dinyatakan seperti berikut : ( ms 52-55 Jilid 2 )
1. Rasulullah SAW semasa musafir baginda ada masa berpuasa dan ada masa berbuka. Para Sahabat r.a memilih untuk berbuka puasa ketika berjihad (qital) dari ketika musafir.
2.Maslahah berbuka puasa ketika berjihad lebih utama dari berbuka ketika musafir. Ini memberi kekuatan kepada para mujahid untuk berjihad.
3. Isa b. Yunus dari Syu’bah dari Amru b. Dinar berkata : “Aku mendengar Ibnu Umar berkata : ‘Berkata Rasulullah kepada para Sahabat baginda pada hari Fath Mekah : “Sesungguhnya ini hari peperangan maka berbukalah kamu semua..”
4. Umar Al-Khattab berkata : “Kami berperang bersama Rasulullah SAW di dalam bulan Ramadhan di dalam perang Badar dan Fath Mekah, maka kami berbuka di kedua-dua perang tersebut..”
So boleh check pada dua2 buku tersebut atau dapatkan info dari Ust. Mad.
Allrise Ustadz. JazakAllah khair..
Cuma kengkadang ada dai’e dok hujah depa puasa time badar (as of fact tau badar berlaku dalam bulan Ramadhan) untuk meningkatkan semangat orang yang mendengar (ana pun dulu beranggapan begitu, sampailah dengar petikan syarah ibnQayyim by Us.Mad)
Keep it up Ustadz. Banyak sungguh masa menulis ni 🙂
TQ..syukran..dakwah ini berdiri atas ilmu dan fiqh..bukan semangat-semangatan…ai-ilmu qabl al-amal…
Pesan Umar R.A : Tafaqqahu qabla an tasuudu..” pelajarilan ilmu sebelum memimpin”